vrijdag 21 april 2017

Metafoor voor het leven

Wie heeft het niet meegemaakt? Optreden of een lezing geven voor een zaal die matig tot zeer matig tot bijna niet is volgelopen? Natuurlijk zetten we op Facebook onze volgelopen Roma's en Kleine Komedies - dat zijn dan ook grote feesten van plezier - maar natuurlijk staat een acteur, performer of schrijver wel eens voor wat aangespoelde enkelingen. Mijn persoonlijk record is geen lege zaal, maar die keer dat ik voor drie mensen sprak - het was ergens in Limburg, Heusden? Zolder? Leopoldsburg? De organisator zei dat ik het niet hoefde te doen, dat ze me zo wel zouden betalen. Ik weet nog dat ik niet inging op zijn voorstel en mijn hele verhaal vol vuur bracht voor drie mensen - organisator inbegrepen. Ze zaten op de eerste rij, ze kochten alle drie een boek - organisator inbegrepen. Ik probeer die lijn vandaag door trekken, en als we met “Napoleon” een keer voor een minder gevulde zaal spelen, geven we onszelf alsof die zaal helemaal vol is gelopen. Het is de enige manier om ervoor jezelf en voor de aanwezigen een mooie avond van te maken. Het lijkt wel een metafoor voor het leven. (Vanavond vindt het leven trouwens plaats in Oss).



Geen opmerkingen: