vrijdag 11 november 2016

Paulette Perec

Paulette Perec is niet meer. De weduwe van de grote Franse schrijver Georges Perec overleed op 5 november. Zij was zijn vrouw en bleef dat toen ze uit elkaar gingen. Er kwam geen scheiding en ze bleven de beste vrienden. Hun leventje in het Parijs van de vroege jaren zestig stond model voor Les choses (De dingen) waar Perec in 1965 mee doorbrak. De titel zou haar idee zijn. Ze heeft er na haar dood fel toe bijgedragen dat het oeuvre van Perec helemaal ontsloten werd en in de vaart der volkeren werd opgenomen. Nu geldt het als een van de belangrijkste uit de twintigste eeuw. 


Ik ben blij dat ik haar enkele keren mocht ontmoeten en bewaar warme herinneringen aan die keer dat de krachtige en genereuze Paulette bij ons thuis kwam eten. En vooral aan de dag dat ze ons rondleidde in de Bibliothèque de l’Arsenal in Parijs en de plek liet zien waar Charles Nodier salon hield. Deze leermeester van de jonge Victor Hugo, waar ondergetekende ooit een licentiaatsverhandeling aan wijdde, ontving er de fine fleur van de Franse romantiek. Daar liep ik met de vrouw van Perec op de plek van Balzac, Dumas en Gautier. Dankjewel, Paulette.

Ik vraag me af of iemand zorg droeg voor haar prachtige dikke vlecht toen ze in het ziekenhuis lag.





Geen opmerkingen: