donderdag 18 oktober 2012

De literaire reizen van Gert Van Lerberghe


Gert Van Lerberghe is een jongeman die nog uit het romantische hout is gesneden. Hij houdt een blog bij, staat soms met Vitalski en Ernst Löw op de scène en leest Maupassant en Chateaubriand. Bovendien reist hij ondertussen al enige jaren mijn literaire omzwervingen uit Parijs retour na. Hij maakt er telkens een uitgebreid verslag van. 

Ik weet niet of er zoiets als "de ideale lezer" bestaat, maar een jongeman die Parijs retour leest, vervolgens een koffer Franse klassiekers koopt en uiteindelijk de helft van zijn vakanties spendeert aan het nareizen van ondergetekende: ja, je zou kunnen zeggen dat zoiets aardig in de buurt komt.

De tienduizenden kilometers en duizenden bladzijden die ik destijds voor Parijs retour heb omgeploegd zijn voor mij van groot belang geweest, en dankzij Van Lerberghe beleef ik het nog eens terug. Een combinatie van melancholie en plezier.

Eerst een fragmentje en dan wegwijzers naar al zijn verslagen. 


Gert Van Lerberghe:
"Na een treintocht langs beboste rotsen, kliffen en kastelen, en de serene Seine, houdt de trein halt in Rouen. Hier zal ik een heel ander Normandië leren kennen op mijn D-Day reis in de buurt van Caen, ondertussen alweer acht jaar geleden. Mijn eerste kennismaking met het échte Frankrijk, met als hoogtepunt een daguitstapje naar het wereldwonder Mont Saint-Michel. In dat jaar trok Bart Van Loo ook rond in onder meer Normandië, van Croisset naar Ry naar Trouville. Aangezien ik niet veel tijd heb, beperk ik me tot Rouen, een stad die al lang op mijn Franse verlanglijstje staat. Veel tijd heb ik ook niet nodig. Aan Bart Van Loo's literaire tochten ging zoveel voorbereidings- en leeswerk vooraf. Ik daarentegen volg, naast al die dode schrijvers, ook Bart zelf doorheen Frankrijk, herkauw het voorgekauwde, bewandel platgetreden paden; ik vertrek naar Parijs, volg de uitgestippelde routes, stop af en toe om in Les Misérables, of Le Père Goriot, of Boule de Suif, of Lettres de mon moulin te lezen, en zet alles nadien rustig op m'n blog."


Hieronder vindt u netjes gerangschikt alle fraaie reisverslagen van Gert Van Lerberghe. De moeite om eens langs te gaan, en wie weet zit u straks ook Maupassant te lezen in Nice, Flaubert in Rouen of Balzac in Parijs.

Geen opmerkingen: