woensdag 8 november 2017

"Waarom Chopin de regen niet wilde horen" (Marlies de Munck)

G. Hellings, M De Munck, T. Crombez, Bibi, B. Schmelzer
G. Hellings, M. De Munck, T. Crombez, Bibi, B. Schmelzer
In het Vleeshuis mocht ik gisteren samen met Björn Schmelzer en Geert Hellings aanzitten in een gelegenheidspanel. Dat allemaal ter gelegenheid van Waarom Chopin de regen niet wilde horen van Marlies De Munck,​ die zelf ook mee discussieerde. Haar boekje is een grote aanrader: een boeiend, erg leerrijk en glashelder geschreven essay over de betekenis van muziek. Heeft muziek hoegenaamd iets te betekenen? Wat vertellen de klanken van een muziekstuk? Kan een compositie opgevat worden als een verhaal? Kunnen we met taal iets over muziek zetten of spreekt de muziek gewoon voor zichzelf?

Ik las het essay uit op de treinrit Wevelgem-Antwerpen. Je zou dan ook kunnen zeggen dat de zestig bladzijden lezen als een trein, maar daar gaat het me niet om. Wel hierom. Eigenlijk zou elke academicus om de drie-vier jaar zo’n boekje moeten schrijven: vertrekkende van een sprekende anekdote een stuk van zijn/haar onderzoek uitleggen aan een breder publiek. Dankzij uitgever Thomas Crombez (Letterwerk) kunnen onderzoekers die hun peer-reviews-artikels voor een keer links willen laten liggen alle vergaarde kennis en inzichten voortaan makkelijk delen met de geïnteresseerde lezer. 

Interesse is er ook vanuit de media: Marlies de Munck mocht onlangs aanzitten bij Interne Keuken en is zondag te gast bij Pat Donnez (Berg en Dal op Klara). Hier een recensie in Trouw.





Geen opmerkingen: