maandag 14 april 2014

Sterre Konijn wint 30ste Concours de la Chanson Française

Gisteren won Sterre Konijn het 30ste Concours de la Chanson van de Alliance Française in Den Haag. Ze pakte publiek en jury in met een verstilde versie van "Nantes" van Barbara en een loepzuivere a capella-interpretatie van "Tout dit" van Camille. Ook Catalijne Janssen verdient een speciale vermelding: zij wist "Le diable" van Brel stevig op te poken. Het niveau van het hele deelnemersveld was trouwens erg hoog. Het was voor mij een eer in de jury te zetelen naast Tonny Eyk, Hans Cornelissen en Frances Gramende - die trouwens een buiging verdient voor de puike organisatie van dit evenement. Lang leve het Franse chanson. Met de nadruk op "leve"!

Kiezen is verliezen, maar omdat iedereen zo goed voor de dag kwam, vermeld ik nog graag dat Catalijne de Prix Jeunes Artistes Liesbeth List won en de Vlaming Borédas DIONYS ging lopen met de Prix de la Créativité (zijn nummer Toutes ces questions was heel bijzonder - ik citeer het uit het hoofd, hopelijk vergis ik me niet van titel). Voorts bracht Bruno Gatinet een grappige Charles Trenet (hoedje inbegrepen), pakte Daan Hofman het publiek in met Mathilde van Brel (Prix du Public), ging Sabine Beens speels aan de slag met Prévert en serveerde Oukje Hollander met haar vriendinnen een speelse en tegelijk gedisciplineerde Stromae (Papaoutai). Tenslotte had ik een zwak voor het zelf geschreven en bijzonder warm gezongen Le retour des hirondelles van Britta Maria en Maurits Fondse. Enfin, bref, soit, het was een geweldige namiddag.

PS: Oud-winnares Sarah D'hondt gaf een korte set waarin bleek dat ook Belgen goed uit de voeten kunnen als het op het Franse lied aankwam: ik hoorde een vertederend vrolijke Piaf en een verfrissend ontroerend "Parlez-moi d'amour".




Bovenaan: Sterre Konijn.
Daaronder: met Tonny Eik en Hans Cornelissen.
Op het podium tussen Sterre en Catalijne Janssen.
Onderaan: met Sarah d'Hondt.


Geen opmerkingen: