woensdag 18 juli 2012

"Sluiertijd" integraal in De Morgen

Prent: Brecht Evens
In januari trotseerde ik met een been in het gips de kronkelige straatjes van kathedraalstad Chartres en componeerde pendelbusgedichten en gipshaiku's. Bij mijn moeizame verkenning van de stad drongen zich een bonte reeks historische figuren aan me op.

De geschiedenis, de krukken en mijn impressies inspireerden me tot het korte verhaal Sluiertijd. Vandaag kunt u het verhaal integraal in De Morgen lezen, ook via deze link. Brecht Evens tekende voor een prachtige illustratie (zie rechts). Hieronder alvast het begin van het verhaal.

Uiteraard kunt u het verhaal ook lezen op de site van Citybooks, in het Nederlands, in het Frans en in het Engels. Daar kunt eveneens de podcast downloaden van de ingelezen versie. Benieuwd naar mijn avonturen met de uitspraakpolitie? Klik u naar hier.


Sluiertijd

‘U mag blijven zolang ik rijd’, zegt de buschauffeur. Hij wijst begripvol naar mijn kruk. En luistert naar mijn verhaal. Ja, ik zou zeker bijtijds verlost zijn van mijn gips, had de chirurg me gezegd, maar hij besliste alsnog om me twee extra weken op te zadelen met een blok aan mijn linkerbeen. Dat ik die maar op het einde van mijn verblijf in Chartres moest laten verwijderen. Dat ik niet moest schrikken van mijn fel verminderde spiermassa. Dat sommige patiënten zo aangedaan zijn dat ze het bewustzijn verliezen. Dat ik kortom mijn plan moest trekken. En dus zit ik hier in een pendelbusje. Die rijden gra- tis in een strakke, korte lus om het oude stadscentrum heen. Aanvankelijk pik- kel ik zo amechtig vooruit dat ik de kordate beslissing neem om Chartres bij wijze van voorspel te omsingelen.

Lees hier het vervolg.


Foto's: Lea Titz.

Citybooks?
Citybooks is een Europees literair residentieprogramma van het Vlaams-Nederlandse cultuurhuis deBuren. In samenwerking met lokale partners nodigen zij vijf schrijvers en een fotograaf uit om twee weken in residentie te gaan in een Europese stad. De zes kunstenaars leren gedurende die twee weken de stad kennen en vertalen deze kennismaking naar verslagen en impressies. Deze worden gratis als e-boek en luisterboek aangeboden op de site van Citybooks.

Geen opmerkingen: